Isis

Liksom så många andra brukar jag titta på Top-Model. I varje säsong är det ju någon man hejar på och jag minns min favorit från förra säsongen. Jag var knappast den enda att fascineras av Isis King som inte bara hamnade i top-model då hon utmärkte sig i bakgrunden på fotona från året innan utan även var den första transsexuella tjejen att delta.

Jag minns hur arg jag blev då jag såg Isis mobbas av några av de andra i huset och hur mycket respekt jag fick för henne då hon fortsatte försöka. Jag blev oerhört chockad då hon åkte ut eftersom hon var en av de som jag ansåg var mest talangfulla, hennes sista bild var inte alls lik henne.

Jag läste för ett tag sedan att Tyra genom sin talkshow såg till att Isis fick sitt könsbyte och bestämde mig för att kolla på avsnittet då hon var där.

Jag hittade det första där hon deltog på youtube. Där konfronterade de den största mobbaren Clark och Isis, Tyra och publiken visade tydligt vad de tyckte om sådana handlingar. Jag kunde inte låta bli att le inombords. Usas skickligaste läkare inom området erbjöd sig att ge Isis operationen och hennes lycka var total.

Jag kom sedan över ett senare avsnitt efter operationen då Isis fick göra om photoshooten som fällde henne, orsaken var att hon kände sig osäker på positionerna i bikini då hon inte var säker på att hon skulle se ut som en kvinna. De nya fotona var fantastiska och Isis visade upp sin pojkvän som friade till henne. Det var väldigt fint och jag blev verkligen glad.

Det är dags att vi omdefinerar samhällets syn på skönhet, och stereoyperna det innebör. Skönhet finns överallt. Och de som kallade Isis King för "hårig man,", "he-she" och "det" kan ju bara gå och gömma sig under nån sten.





// Sara


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0